onsdag 29 augusti 2007

Prinsesshjärtan till dopet!

Har gjort små kakor till dopet på Lördag. Tycker att de är så söta!



Recept till ca. 40 st
250 gr smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 dl Maizenamjöl
Rör samman smör och socker i en bunke. Blanda resten och knåda ihop med smöret och sockret.
Täck degen med plastfolie och ställ kallt i ca. 1 1/2 timme. Ta ut degen och knåda så att den blir mjuk. dela degen i mindre bitar, Kavla ut till ca 1/2 cm tjocka. Använd pepparkakshjärta som form. Lägg kakorna på bakplåtspapper och grädda i 175 grader i ca. 5-8 min. Låt kakorna svalna på en bricka, ej på varma plåten.
Rosa Kristyr
3 dl florsocker
1 äggvita
2 krm ättika
några droppar röd hushållsfärg ( ca. 3 st räcker)
Blanda ingridienserna i en bunke och vispa till smeten blir så pass hård att det bildas toppar.
Bred ut kristyren på kakorna med en kniv.

3 kommentarer:

Stina sa...

Vilka små godingar. Kram till snälla dig!

Elzie sa...

Jag har just hittat din blogg och jag måste säga att där fanns mycket fint. Asken du gjort till din dotter är helt underbar. Jag scrappar också men tycker inte jag får till det som jag vill ha det, men du har verkligen lyckats. Hit återkommer jag gärna.
Kram Elzie

"lilla slottet" sa...

Du kan det där med att pyssla och fixa....du lägger verkligen ner hela din själ i dopet, sånt är så kul. Ibland önskar man bara att någon ser det, det är ju inte alla somm gör det.
ha drt bra
kram